Asiakkaille:
Ohjeet:
Vastauksia henkilöasiakkaiden usein kysyttyihin kysymyksiin
Etsitkö jotakin näistä:
Varmennekoodit ja kirjautuminen
Suomi.fi-kirjautumisen jälkeen tulee ilmoitus 'Kirjautuminen epäonnistui'
Useimmiten tämä virhe johtuu siitä, että suomi.fi-tunnistautumisessa tapahtuu virhe. Tunnistautuminen voi mahdollisesti keskeytyä verkon yhteysviiveen tai selaimen asetusten takia, joten kirjautumista kannattaa kokeilla eri selaimilla.
Lisää ohjeita suomi.fi-tunnistautumisen virheen osalta löydät:
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tunnistus/apua-ongelmatilanteisiin
Useissa palveluissa voit myös kirjautua päätösnumeron ja asiakkaan varmenteen avulla. Jos olet saanut päätöksen tiedot tekstiviestitse, ole yhteydessä palvelun myöntäneeseen organisaatioon. Myöntävä organisaatio voi luovuttaa sinulle päätöksen asiakkaan varmenteen päätöksen tiedoilla kirjautumista varten.
Mistä löydän päätöksen varmennekoodin?
Asiakkaan varmennekoodi on asiakkaan päätöskirjeen oikeasta yläkulmasta löytyvä koodi.
Mikä on asiakaspalautevarmenne?
Asiakaspalautevarmenne on tarkoitettu asiakaspalautteen antamista varten ja se löytyy toteutuneen palvelun jälkeen lähetetyn asiakaspalautekirjeen oikeasta yläkulmasta. Huomioithan että palse.fi-portaalin kautta voi antaa palautetta vain tietyistä palveluista.
Miksei puolesta-asiointi onnistu tai puolesta-asioinnin kautta ei näy kaikkia tietoja?
Jos kyse on yli 10-vuotiaan lapsen tiedoista, on potilastietojärjestelmässä luultavasti jokin rajaus, joka estää yli 10-vuotiaan lapsen terveystietojen näkymisen huoltajalle. Palse.fi-portaali ei asiointipalveluna rajoita puolesta-asiointia alaikäisen lapsen iän perusteella.
Täysi-ikäisen henkilön puolesta-asiointiin tarvitset erillisen valtuuden.
Lisätietoja valtuuksista löydät: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-valtuuksista/toisen-henkilon-puolesta-asiointi
Palvelut ja palveluntuottajat
Mistä saan uuden palvelusetelin tai jatkan palvelusetelin voimassaoloa?
Palveluseteleiden myöntäminen ja palveluseteleiden hallinta tapahtuu aina palvelun myöntävän organisaation, eli kunnan, kaupungin tai hyvinvointialueen toimesta.
Palvelun myöntävä organisaatio myöntää palvelusetelin tapauskohtaisesti organisaation oman ohjeistuksen mukaisesti, joten mahdollisuutta palveluseteliin tai palvelusetelin voimassaolon jatkamiselle tulee tiedustella palvelusetelin myöntäneeltä taholta.
Mistä löydän minulle myönnetyn palvelun tiedot?
Pääset tarkastelemaan sinulle myönnettyjä palveluita ja päätöksiä kirjautumalla ensin sisään palse.fi-portaaliin.
Kirjautumisen jälkeen sinulle avautuu palse.fi-portaalin etusivu. Etusivun vasemmassa reunassa olevasta valikosta, Palvelusetelit ja maksusitoumukset -otsikon alta, valitse kohta Omat päätökset.
Tämän jälkeen avautuu näkymä, jossa on listattuna kaikki sinulle myönnetyt päätökset.
Avaa päätöksen tiedot klikkaamalla päätösriviä. Pääset vertailemaan palveluntuottajia klikkaamalla painiketta Etsi ja vertaile palveluntuottajia.
Löysin sopivan palveluntuottajan, mistä varaan ajan valitsemaani palveluun?
Ajanvaraus tehdään suoraan valitsemasi palveluntuottajan, kuten lääkäriaseman, ajanvarauksesta. Aikaa ei voi varata suoraan palse.fi-portaalin kautta. Portaalin kautta ei voi myöskään muuttaa tai perua varattua aikaa.
Miksi portaalissa ei näy päätöstä tai palvelua, joka minulle on myönnetty?
Päätökset näkyvät vain kirjautuneille asiakkaille, joten sinun tulee kirjautua sisään nähdäksesi omat päätökset ja sinulle myönnetyt palvelut. Portaaliin kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistautumisella tai päätöksen tiedoilla. Jos päätöksen tiedot eivät löydy Suomi.fi -tunnistautumisen jälkeen, päätöksen myöntävällä organisaatiolla ei ole Suomi.fi -tunnistautuminen käytössä. Tällöin näet päätöksesi tiedot kirjautumalla palse.fi-portaalin etusivulta päätöksen numerolla ja asiakkaan varmenteella.
Mikäli et Suomi.fi-tunnistautumisen etkä päätöksen tiedoilla kirjautumisenkaan jälkeen näe sinulle myönnettyjä palveluita ja/tai päätöksiä ole yhteydessä päätöksen tai palvelun myöntäneeseen organisaatioon.
Huomioithan että sinulle myönnetyt päätökset ja palvelut tulevat näkyviin portaaliin pienellä viiveellä. Mikäli päätös tai palvelu on juuri myönnetty sinulle, tieto ei välttämättä ole vielä ehtinyt siirtyä palse.fi-portaaliin, eikä siksi näy omissa tiedoissasi.
Mitä teen, jos palveluntuottaja on jo ehtinyt aktivoida palvelusetelin, mutta haluan vaihtaa palveluntuottajaa?
Jos palveluseteli on tarkoitettu käytettäväksi vain yhdellä palveluntuottajalla, pitää palvelusetelin myöntävän tahon (hyvinvointialue, kaupunki tai kunta) peruuttaa ensin nykyisen palveluntuottajan voimassa oleva päätösaktivointi, jotta päätös voidaan aktivoida toisen tuottajan käyttöön.
Jos haluat käyttää päätöksen eri tuottajalla, jolle palvelusetelipäätös on tällä hetkellä aktiovitu, olethan yhteydessä palvelusetelin myöntäneeseen organisaatioon.
Hoitotarviketilaukset
Miksi joidenkin hoitotarvikkeiden tilaus ei onnistu, vaikka kaikkia myönnettyjä hoitotarvikkeita ei ole vielä tilatttu?
Jos hoitotarvike ei ole valittavissa tilaukseen, johtuu tämä todennäköisesti siitä, että hoitotarvikkeella on kertatilausrajoitus. Olethan tällöin yhteydessä kotikuntasi tai hyvinvointialueesi hoitotarvikejakelusta vastaavaan tahoon.
Miten voin seurata hoitotarviketilaukseni tilaa?
Pääset tarkastelemaan aiemmin tekemiäsi hoitotarviketilauksia, sekä tarkastamaan aktiivisen hoitotarviketilauksen tilan klikkaamalla etusivun valikosta Omat tilaukset.
Tämän jälkeen sinulle aukeaa listaus omista hoitotarviketilauksistasi. Listauksesta näet esimerkiksi tilauspäivän sekä tilausnumeron. Listan oikeassa reunassa olevasta Tila–sarakkeesta voit tarkastaa tilauksen tilan, joka päivittyy ajantasaisesti sitä mukaa kun tilauksesi käsittely etenee hoitotarvikejakelusta vastaavassa organisaatiossa.
Tilauksen toimitukseen tai vastaanottamiseen liittyvissä kysymyksissä, olethan yhteydessä suoraan kotikuntasi tai hyvinvointialueesi hoitotarvikejakelusta vastaavaan tahoon.
Laskut ja hinnat
Minua on laskutettu liikaa tai väärin, kuka korjaa virheen?
Laskuihin liittyvissä virheissä tai epäselvyyksissä tulee olla suoraan yhteydessä palveluntuottajaan tai palvelua hallinnoivaan organisaatioon.
Palvelun omavastuuosuus oli enemmän kuin mitä portaalissa kerrottiin, mitä teen?
Laskuihin liittyvissä virheissä tai epäselvyyksissä tulee olla suoraan yhteydessä palveluntuottajaan tai palvelua hallinnoivaan organisaatioon. Palse.fi:ssä olevien palveluntuottajien tiedot perustuvat palveluntuottajien itsensä antamiin tietoihin palvelun omavastuuosuudesta ja hinnoittelusta.
Palvelusetelin tai maksusitoumuksen kattamiin palveluihin ja hintoihin liittyen tulee olla yhteydessä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon (kunta, kaupunki tai hyvinvointialue).
Terveysaseman vaihtoilmoitus - Jyväskylässä asuville
Miten terveysaseman vaihtoilmoitus tehdään?
Terveysaseman vaihtoilmoitus on mahdollinen vain henkilölle, jonka viralliset osoitetiedot ovat Jyväskylässä.
Pääset tekemään terveysaseman vaihtoilmoituksen kirjautumalla ensin sisään portaaliin ja tämän jälkeen valitsemalla valikosta Terveysaseman vaihtoilmoitus. Vaihtoilmoituksessa voit valita annetuista vaihtoehdoista sinulle parhaiten sopivimman terveysaseman.
Valinta tehdään vähintään vuodeksi kerrallaan ja se koskee useimpia perusterveydenhuollon palveluita, kuten lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanottopalveluita, suun terveydenhuoltoa, äitiys-, lasten- ja perhesuunnitteluneuvolapalveluita, fysio-, toiminta- ja puheterapiaa, lyhytaikaista terveyskeskussairaalahoitoa ja hoitotarvikkeita. Valinta ei koske kouluterveydenhuoltoa, opiskelijaterveydenhuoltoa, pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa eikä työterveyshuoltoa. Osa palveluista voidaan myös toteuttaa muussa toimipisteessä kuin valitulla terveysasemalla.
Apuvälinepäätökset - Pohteen asiakkaat
Apuvälinepäätökseni tai -lainaukseni eivät näy portaalissa
Apuvälinetoiminnallisuudet ovat käytössä vain Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen asiakkailla
Portaalissa näkyvät 1.1.2012 alkaen voimassa olevat apuvälineet tai apuvälinelainat, jotka ovat myönnetty maksusitoumuksella, henkilökohtaisella maksusitoumuksella, palvelusetelillä, apuvälinepäätöksellä tai lainaussopimuksella.
Ole ensisijaisesti yhteydessä apuvälineen myöntäjään Pohteen alueella ja varmista, ovatko toiminnallisuudet käytössä myöntäjällä.
Apuvälineelleni ei voi tehdä huoltopyyntöä
Hyvinvointialue on määritellyt ne apuvälineet, joista huoltopyynnön voi palse.fi-portaalin kautta tehdä. Mm. näön ja kuulon apuvälineet sekä henkilökohtaisella maksusitoumuksella ja palvelusetelillä myönnetyt apuvälineet eivät kuulu portaalihuoltopyynnön piiriin.
Voit olla yhteydessä apuvälineeseesi liittyen Pohteen muita apuvälinepalveluiden yhteydenottokanavia pitkin: Apuvälinepalvelut – Pohde
Mitä tarkoittaa ja mitä eroa on "Luo huoltopyyntö" ja "Avaa huoltopyyntö" -painikkeilla
Sinulla voi olla apuvälinettä kohden avoimena vain yksi huoltopyyntö kerrallaan. Näet huoltopyynnöt–sivulla apuvälineen kohdalla luo huoltopyyntö, jos voit lähettää apuvälineestä uuden huoltopyyntöviestin. Avaa huoltopyyntö-painike ohjaa sinut saapuneet viestit -kansioon kyseisestä apuvälineestä lähettämällesi huoltopyyntöviestille.
Kun asiasi on käsitelty apuvälineasiantuntija sulkee viestiketjun, jolloin voit taas lähettää uuden huoltopyynnön tarvittaessa.
Mistä näen vastauksen huoltopyyntööni
Näet vastauksen kun kirjaudut sisään ja valitset viestit-kohdasta saapuneet viestit.
Voinko tilata tekstiviesti- tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta viestistä
Tekstiviesti- tai sähköposti-ilmoituksen tilaaminen saapuneesta viestistä ei ole mahdollista.