Palveluntarjoajille:
Instruktioner
Vastauksia palveluntuottajien usein kysyttyihin kysymyksiin
Rekisteröityminen, kirjautuminen ja käyttäjätunnukset
Keneltä voin pyytää uudet tunnukset, jos yritys on jo rekisteröitynyt palse.fi-portaaliin?
Käyttöoikeuksien lisäys- tai poistopyynnöt tulee ohjata yrityksen hallinnolliselle palse.fi- pää- tai vastuukäyttäjälle.
Palse.fi-portaaliin rekisteröitynyt yritys on vastuussa yrityksen portaalikäyttäjien käyttäjätunnusten ja -tietojen ylläpidosta sekä lisäämisestä.
Keneltä voin pyytää laajemmat käyttöoikeudet käyttäjälleni?
Käyttöoikeuksien lisäys- tai poistopyynnöt tulee ohjata yrityksen hallinnolliselle palse.fi- pää- tai vastuukäyttäjälle.
Palse.fi-portaaliin rekisteröitynyt yritys on vastuussa yrityksen portaalikäyttäjien käyttäjätunnusten ja -tietojen ylläpidosta sekä lisäämisestä.
Miten voin muokata käyttäjätunnustani?
Käyttäjätunnusta ei voi muokata jälkikäteen. Jos käyttäjätunnuksessa on virhe, tai käyttäjätunnusta on tarve muuttaa esim. nimenmuutoksen jälkeen, täytyy käyttäjälle avata uusi käyttäjätunnus. Tämän jälkeen aiemman käyttäjätunnuksen voi passivoida.
Varmennekortilla kirjautuminen epäonnistuu, missä voisi olla vika?
Pyydä yrityksesi hallinnollista käyttäjää tarkastamaan, että käyttäjätunnuksellesi on valittu kirjautumistavaksi varmennekorttikirjautuminen, sekä että käyttäjätiliin liitetyn varmennekortin numero on oikein.
Jos nämä tiedot ovat oikein, ole yhteydessä portaalin tekniseen tukeen portaali@palse.fi. Ongelman ratkaisemisen nopeuttamiseksi, liitäthän viestiin mahdollisen kuvan virheilmoituksesta.
Miten käyttäjän matkapuhelinnumero vahvistetaan?
Kun lisäät uuden käyttäjän, näkyy käyttäjän matkapuhelinnumeron kohdalla teksti Matkapuhelinnumero on vahvistamatta. Matkapuhelinnumeron vahvistaminen tapahtuu käyttäjän ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.
Jos uusi käyttäjä lisätään yrityksen rekisteröinnille ennen kuin yritys on hakeutunut palveluntuottajaksi tai saanut täytettäväkseen sopimuksia, tapahtuu puhelinnumeron vahvistaminen käyttäjätiedoista.
Uuden käyttäjän tulee kirjautua omalle käyttäjätunnukselleen ja valita sen jälkeen portaalin etusivun valintanauhasta kohta Yrityksen tiedot. Tämän jälkeen Yrityksen tiedot -sivun vasemmalla olevasta valikosta valitaan kohta Omat tietoni, ja käyttäjä pääsee vahvistamaan puhelinnumeronsa Matkapuhelinnumero -kentän alta, kohdasta Vahvista nyt!
Miten vaihdan unohtuneen salasanan käyttäjätunnukselleni?
Voit tilata sähköpostiisi salasananvaihtolinkin kirjautumisnäkymän linkistä Unohditko salasanasi? Vaihtoehtoisesti voit pyytää yrityksenne hallinnollista portaalikäyttäjää vaihtamaan käyttäjätunnuksellesi väliaikaisen salasanan.
Mitä teen, jos sivusto ohjautuu kirjautumisen jälkeen virhesivulle?
Jos kirjautumisen jälkeen aukeaa ’500 – internal error’ -sivu, on syynä todennäköisesti vanhentuneen linkin tai kirjanmerkin kautta portaaliin siirtyminen. Kokeile kirjautumista uudelleen kirjoittamalla selaimen osoitekenttään palse.fi, ja siirry sitten kirjautumissivulle etusivun Kirjaudu sisään – ja Yritykset ja organisaatiot -painikkeiden kautta.
Päätökset, tapahtumakirjaukset ja hoitopalautteet
Miksi en löydä päätöstä päätöshausta?
Tarkasta ensin onko päätösnumero kirjoitettu hakuun oikein ja että sitä haetaan oikean organisaation alta. Jos nämä tiedot ovat oikein, ole yhteydessä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon, joka voi tarkastaa päätöksen tilan ja voimassaolon.
Miksen voi lisätä tai poistaa tapahtumakirjausta takautuvasti?
Jos tapahtumakirjausta tallennettaessa tulee ilmoitus ’Palvelutapahtuma pitää syöttää x päivän sisällä tapahtumasta’, on päätöksen myöntäjäorganisaation määrittelemä takaraja tapahtumien kirjaamiselle ylittynyt.
Palveluntuottajan pitää olla yhteydessä myöntävään organisaatioon, joka voi oman harkintansa mukaan avata tapahtumien kirjausikkunaa laajemmalle ajalle.
Miten voin perua virheellisen hoitopalautteen jonka tila on Lähetetty?
Hoitopalautteen peruminen tapahtuu aina myöntäjäorganisaation toimesta. Organisaatiokohtaiset yhteystiedot löytyvät kyseiseen palveluun liittyvältä sopimukselta tai hakemukselta
Miten palvelusetelipäätöksen aktivoinnin saa peruttua?
Palvelusetelipäätöksen aktivointia ei voi peruuttaa palse.fi-portaalissa. Palvelusetelin aktivoinnin peruminen tehdään myöntävän tahon (hyvinvointialue, kaupunki tai kunta) toimesta.
Päätöksen aktivoinnin perumiseen liittyvissä kysymyksissä palveluntuottajan tulee olla yhteydessä päätöksen myöntäneeseen organisaatioon.
Laskuviitteet ja hinnanmuutokset
Miksi uuden laskuviitteen voi muodostaa vasta tulevaisuudessa?
Palvelussa on käytössä laskutusväli (useimmiten 2vko tai 1kk) ja edellinen laskuviite on jo muodostettu tämän laskutusvälin rajoissa
Jos palvelussa on käytössä laskutusväli, niin palveluntuottajan kuuluu muodostaa vain yksi koontilaskuviite, jossa ovat kaikki kyseisen palvelun tai palveluntuottajan toimipisteen asiakkaiden tapahtumakirjaukset koottuna.
Miksi päätöksen viimeinen käynti ei näy laskuviitteellä?
Jos palauttamaton hoitopalaute estää laskuviitteen muodostamisen, niin silloin organisaatio on määritellyt laskutuksen ehdoksi palvelupalautteen lähetyksen. Palaute pitää kirjata ja lähettää vasta, kun viimeinen tapahtumakirjaus on lisätty päätökselle.
Miksi hinnanmuutoksen mukainen palvelun hinta ei näy päätöksellä?
Jos kyseessä on kertaluontoisesti myönnettävä palvelu, määräytyy palvelun hinta päätöksen myöntämisajankohdan mukaan. Jos päätös on myönnetty ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa, nousee päätökselle palvelun hinnaksi ns. vanha hinta huolimatta siitä, onko kyseessä päätöksen ensimmäinen käynti.
Mitä teen, jos hinnanmuutosta ei ole tehty määräaikaan mennessä?
Palveluntuottajaksi rekisteröityneen yrityksen pitää huolehtia, että portaalin käyttäjillä on tiedoissaan ajantasaiset yhteystiedot, jotta ilmoitus hintojenmuutoksen ajankohdasta tulee varmasti perille, sillä palveluntuottaja voi päivittää hintojaan vain myöntävän organisaation määrittelemänä muutosajankohtana. Myöskään virheellisen hintatiedon muutos ei ole mahdollista ennen seuraavaa hinnanmuutosajankohtaa.
Milloin voin seuraavan kerran päivittää palvelun hintoja?
Palvelusetelin myöntävä organisaatio määrittää, kuinka usein palvelusetelin hintoja saa muuttaa. Kun hintojen muutos on mahdollista, saat siitä sähköpostiisi ilmoituksen. Viestissä kerrotaan, mihin mennessä hintojen muutos tulee tehdä.