För kunder
Instruktioner
Svar på vanliga frågor från kunder
Etsitkö jotakin näistä:
Varmennekoodit ja kirjautuminen
Suomi.fi-kirjautumisen jälkeen tulee ilmoitus 'Kirjautuminen epäonnistui'
Useimmiten tämä virhe johtuu siitä, että suomi.fi-tunnistautumisessa tapahtuu virhe. Tunnistautuminen voi mahdollisesti keskeytyä verkon yhteysviiveen tai selaimen asetusten takia, joten kirjautumista kannattaa kokeilla eri selaimilla.
Lisää ohjeita suomi.fi-tunnistautumisen virheen osalta löydät:
https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tunnistus/apua-ongelmatilanteisiin
Useissa palveluissa voit myös kirjautua päätösnumeron ja asiakkaan varmenteen avulla. Jos olet saanut päätöksen tiedot tekstiviestitse, ole yhteydessä palvelun myöntäneeseen organisaatioon. Myöntävä organisaatio voi luovuttaa sinulle päätöksen asiakkaan varmenteen päätöksen tiedoilla kirjautumista varten.
Var hittar jag beslutets certifikatkod?
Kundens certifikatkod är den kod som finns uppe till höger i kundens beslutsbrev.
Vad är ett kundresponscertifikat?
Ett kundresponscertifikat är avsett för kundrespons och det hittar du uppe till höger i det kundresponsbrev som har skickats efter en genomförd tjänst. Observera att du via portalen palse.fi endast kan ge respons om vissa tjänster.
Miksei puolesta-asiointi onnistu tai puolesta-asioinnin kautta ei näy kaikkia tietoja?
Jos kyse on yli 10-vuotiaan lapsen tiedoista, on potilastietojärjestelmässä luultavasti jokin rajaus, joka estää yli 10-vuotiaan lapsen terveystietojen näkymisen huoltajalle. Palse.fi-portaali ei asiointipalveluna rajoita puolesta-asiointia alaikäisen lapsen iän perusteella.
Täysi-ikäisen henkilön puolesta-asiointiin tarvitset erillisen valtuuden.
Lisätietoja valtuuksista löydät: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/information-om-fullmakter/utrattande-av-arenden-for-en-annan-person
Tjänster och serviceproducenter
Mistä saan uuden palvelusetelin tai jatkan palvelusetelin voimassaoloa?
Palveluseteleiden myöntäminen ja palveluseteleiden hallinta tapahtuu aina palvelun myöntävän organisaation, eli kunnan, kaupungin tai hyvinvointialueen toimesta.
Palvelun myöntävä organisaatio myöntää palvelusetelin tapauskohtaisesti organisaation oman ohjeistuksen mukaisesti, joten mahdollisuutta palveluseteliin tai palvelusetelin voimassaolon jatkamiselle tulee tiedustella palvelusetelin myöntäneeltä taholta.
Var hittar jag uppgifter om den tjänst som har beviljats mig?
Pääset tarkastelemaan sinulle myönnettyjä palveluita ja päätöksiä kirjautumalla ensin sisään palse.fi-portaaliin.
Kirjautumisen jälkeen sinulle avautuu palse.fi-portaalin etusivu. Etusivun vasemmassa reunassa olevasta valikosta, Palvelusetelit ja maksusitoumukset -otsikon alta, valitse kohta Omat päätökset.
Tämän jälkeen avautuu näkymä, jossa on listattuna kaikki sinulle myönnetyt päätökset.
Avaa päätöksen tiedot klikkaamalla päätösriviä. Pääset vertailemaan palveluntuottajia klikkaamalla painiketta Etsi ja vertaile palveluntuottajia.
Jag hittade en lämplig serviceproducent, var kan jag boka tid till den tjänst jag har valt?
Boka tid direkt via den valda serviceproducentens, till exempel läkarstationens, tidsbokning. Du kan inte göra en tidsbokning via portalen palse.fi. Du kan inte heller ändra eller annullera en bokad tid via portalen.
Varför visas inte det beslut eller den tjänst som har beviljats mig i portalen?
Besluten visas endast för inloggade kunder, vilket innebär att du måste logga in för att kunna se dina egna beslut och de tjänster som har beviljats dig. Logga in i portalen med Suomi.fi-identifiering eller beslutets uppgifter. Om beslutets uppgifter inte visas efter inloggning med Suomi.fi-identifiering använder den organisation som beviljat beslutet inte Suomi.fi-identifiering. Då visas uppgifterna om ditt beslut när du loggar in i portalen palse.fi med beslutets nummer och kundens certifikat.
Om de tjänster som har beviljats dig och/eller besluten inte visas efter att du har loggat in med Suomi.fi-identifiering och inte heller efter inloggning med beslutets uppgifter ska du kontakta den organisation som har beviljat beslutet eller tjänsten.
Observera att de beslut och tjänster som har beviljats dig visas i portalen med en liten fördröjning. Om beslutet eller tjänsten nyligen har beviljats dig har informationen nödvändigtvis ännu inte överförts till portalen palse.fi och visas därför inte i dina egna uppgifter.
Mitä teen, jos palveluntuottaja on jo ehtinyt aktivoida palvelusetelin, mutta haluan vaihtaa palveluntuottajaa?
Jos palveluseteli on tarkoitettu käytettäväksi vain yhdellä palveluntuottajalla, pitää palvelusetelin myöntävän tahon (hyvinvointialue, kaupunki tai kunta) peruuttaa ensin nykyisen palveluntuottajan voimassa oleva päätösaktivointi, jotta päätös voidaan aktivoida toisen tuottajan käyttöön.
Jos haluat käyttää päätöksen eri tuottajalla, jolle palvelusetelipäätös on tällä hetkellä aktiovitu, olethan yhteydessä palvelusetelin myöntäneeseen organisaatioon.
Hoitotarviketilaukset
Miksi joidenkin hoitotarvikkeiden tilaus ei onnistu, vaikka kaikkia myönnettyjä hoitotarvikkeita ei ole vielä tilatttu?
Jos hoitotarvike ei ole valittavissa tilaukseen, johtuu tämä todennäköisesti siitä, että hoitotarvikkeella on kertatilausrajoitus. Olethan tällöin yhteydessä kotikuntasi tai hyvinvointialueesi hoitotarvikejakelusta vastaavaan tahoon.
Miten voin seurata hoitotarviketilaukseni tilaa?
Pääset tarkastelemaan aiemmin tekemiäsi hoitotarviketilauksia, sekä tarkastamaan aktiivisen hoitotarviketilauksen tilan klikkaamalla etusivun valikosta Omat tilaukset.
Tämän jälkeen sinulle aukeaa listaus omista hoitotarviketilauksistasi. Listauksesta näet esimerkiksi tilauspäivän sekä tilausnumeron. Listan oikeassa reunassa olevasta Tila–sarakkeesta voit tarkastaa tilauksen tilan, joka päivittyy ajantasaisesti sitä mukaa kun tilauksesi käsittely etenee hoitotarvikejakelusta vastaavassa organisaatiossa.
Tilauksen toimitukseen tai vastaanottamiseen liittyvissä kysymyksissä, olethan yhteydessä suoraan kotikuntasi tai hyvinvointialueesi hoitotarvikejakelusta vastaavaan tahoon.
Debiterats och priser
Jag har debiterats för mycket eller debiteringen var fel, vem korrigerar felet?
Vid fel eller oklarheter som gäller fakturorna ska du kontakta serviceproducenten eller den organisation som administrerar tjänsten direkt.
Tjänstens självriskandel var större än vad som angavs i portalen, vad ska jag göra?
Vid fel eller oklarheter som gäller fakturorna ska du kontakta serviceproducenten eller den organisation som administrerar tjänsten direkt. De uppgifter om serviceproducenterna som finns i palse.fi grundar sig på de uppgifter om tjänstens självriskandel och prissättning som serviceproducenterna själva har angett.
I frågor som gäller de tjänster och priser som ska täckas med en servicesedel eller betalningsförbindelse ska du kontakta den organisation som har beviljat beslutet (kommun, stad eller sjukvårdsdistrikt).
Terveysaseman vaihtoilmoitus - Jyväskylässä asuville
Hur gör jag en anmälan om byte av hälsostation?
Endast personer, vars officiella adress är i Jyväskylä kan göra en anmälan om byte av hälsostation.
Du kan göra en anmälan om byte av hälsostation genom att först logga in i portalen och därefter välja ”Anmälan om byte av hälsostation” i menyn. I anmälan kan du bland alternativen välja den hälsostation som passar dig bäst.
Valet gäller ett år åt gången och de flesta tjänster inom primärvården, såsom mottagning hos läkare eller sjukskötare, munhälsovård, mödra-, barn- och familjeplaneringsrådgivning, fysio-, ergo- och talterapi, kortvarig sjukhusvård på hälsovårdscentral, vårdmaterial. Valet gäller inte skolhälsovård, studerandehälsovård, långvarig anstaltsvård, hemsjukvård eller företagshälsovård. En del av tjänsterna kan också genomföras på ett annat verksamhetsställe än den valda hälsostationen.
Apuvälinepäätökset - Pohteen asiakkaat
Apuvälinepäätökseni tai -lainaukseni eivät näy portaalissa
Apuvälinetoiminnallisuudet ovat käytössä vain Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen asiakkailla
Portaalissa näkyvät 1.1.2012 alkaen voimassa olevat apuvälineet tai apuvälinelainat, jotka ovat myönnetty maksusitoumuksella, henkilökohtaisella maksusitoumuksella, palvelusetelillä, apuvälinepäätöksellä tai lainaussopimuksella.
Ole ensisijaisesti yhteydessä apuvälineen myöntäjään Pohteen alueella ja varmista, ovatko toiminnallisuudet käytössä myöntäjällä.
Apuvälineelleni ei voi tehdä huoltopyyntöä
Hyvinvointialue on määritellyt ne apuvälineet, joista huoltopyynnön voi palse.fi-portaalin kautta tehdä. Mm. näön ja kuulon apuvälineet sekä henkilökohtaisella maksusitoumuksella ja palvelusetelillä myönnetyt apuvälineet eivät kuulu portaalihuoltopyynnön piiriin.
Voit olla yhteydessä apuvälineeseesi liittyen Pohteen muita apuvälinepalveluiden yhteydenottokanavia pitkin: Apuvälinepalvelut – Pohde
Mitä tarkoittaa ja mitä eroa on "Luo huoltopyyntö" ja "Avaa huoltopyyntö" -painikkeilla
Sinulla voi olla apuvälinettä kohden avoimena vain yksi huoltopyyntö kerrallaan. Näet huoltopyynnöt–sivulla apuvälineen kohdalla luo huoltopyyntö, jos voit lähettää apuvälineestä uuden huoltopyyntöviestin. Avaa huoltopyyntö-painike ohjaa sinut saapuneet viestit -kansioon kyseisestä apuvälineestä lähettämällesi huoltopyyntöviestille.
Kun asiasi on käsitelty apuvälineasiantuntija sulkee viestiketjun, jolloin voit taas lähettää uuden huoltopyynnön tarvittaessa.
Mistä näen vastauksen huoltopyyntööni
Näet vastauksen kun kirjaudut sisään ja valitset viestit-kohdasta saapuneet viestit.
Voinko tilata tekstiviesti- tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta viestistä
Tekstiviesti- tai sähköposti-ilmoituksen tilaaminen saapuneesta viestistä ei ole mahdollista.