Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue ottaa käyttöön verkkopalvelun apuvälineille

KUVA | Tiina M. |  OYS Valokuvaus

Jatkossa hyvinvointialueen asukkaat voivat hoitaa apuvälinelainojaan verkkopalvelussa soittamisen tai paikalla asioinnin sijaan. Kyseessä on ensimmäinen Suomessa käyttöön otettava hyvinvointialueen verkkopalvelu apuvälineille.

Palvelu otetaan käyttöön Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaille vaiheittain kevään aikana. Uudistuksessa apuvälinelainoja voi hoitaa verkon kautta palse.fi-portaalissa. Käyttäjä näkee portaalista apuvälineidensä tiedot ja voi esimerkiksi jatkaa niiden laina-aikaa. Palvelu mahdollistaa myös huoltopyyntöjen tekemisen sekä viestien lähetyksen.
Palse.fi-portaalin käyttö ei vaadi erillisen sovelluksen lataamista ja se toimii myös mobiilissa. Siihen kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksella eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Palvelun toivotaan nopeutuvan ja selkeytyvän

Pohjois-Pohjanmaalla uudistuksen odotetaan parantavan palvelun laatua yhteydenottotapojen monipuolistuessa.

– Hyvinvointialueemme apuvälinelainaamoon tulee jopa toistasataa puhelua päivässä ruuhkauttaen asiakaspalvelun. Usein kyseessä ovat yksinkertaiset laina-aikojen jatkamiseen liittyvät puhelut. Jatkossa asiakkaan ei tarvitse soittaa meille vaan hän voi hoitaa apuvälineensä liittyvät asiat palse.fi-portaalissa koska tahansa. Tämä vähentää lainaamon puhelukuormitusta ja pääsemme paremmin keskittymään erikoisempiin tapauksiin. Sähköisen asioinnin hyötynä on myös palvelu kaikille sellaisille asiakkaille, joille puheentuotto saattaa olla hankalaa, mutta jotka ovat tottuneet käyttämään erilaisia sähköisiä palveluita, sanoo apuvälineyksikön Teijo Lehtonen.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen alueellinen apuvälineyksikkö.
KUVA | Teijo Lehtonen | Pohde

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella asuu yli 400 000 ihmistä. Perusliikkumiseen käytettävien apuvälineiden käyttäjiä alueella on noin 20 000. Kyseisiin apuvälineisiin kuuluu esimerkiksi rollaattorit ja pyörätuolit. Näiden lisäksi palvelun piirissä ovat myös muut apuvälineet kuten kyynärsauvat ja sähkösäätöiset sängyt.

– Palse.fi-portaalissa asiakas tai hänen asioitaan hoitava näkee kaikki apuvälineasiat helposti yhdestä paikasta. Sähköiset palvelut ovat nykyaikaa, ja kyseinen uudistus mahdollistaa ne myös apuvälineille, Teijo Lehtonen kertoo.

Lisätiedot: myynti@polycon.fi